Měření rychlosti v ČR a používané technologie
V České Republice je k měření rychlosti oprávněna Policie ČR a místně příslušné policie. Odchylka radarů (tolerance měření) schválená v České Republice je ± 3 km/h při rychlosti do 100 Km/h a ± 3% při rychlosti vyšší než 100 km/h.
Pro měření jsou nejčastěji používané mikrovlnné radary, které jsou nejsnáze detekovatelné, stále častěji však policisté používají laserové radary, které jsou mobilní a mají delší dosah, detektory radarů je však nedokážou odhalit včas.
Mikrovlnné radary
- Nejčastěji používané
- Fungují v odlišném vlnovém pásmu na rozdíl od většiny okolních zemí (proto se vyrábí radarové detektory v provedení Euro pro Evropu a CZ pro Českou Republiku).
-
Měření rychlosti pomocí Dopplerova jevu, který popisuje změnu frekvence a vlnové délky vysílaného a přijímaného signálu, způsobenou vzájemnou nenulovou rychlostí vysílače a přijímače signálu.
-
Paprsek vyslaný radarem se odráží od karoserie měřeného auta zpět k radaru, kde je zachycen anténou, zesílen a elektronikou je vypočtena rychlost měřeného vozidla.
-
Vozidlo, které překročilo rychlost je zaznamenáno videokamerou a snímek je odeslán do notebooku policisty.
Ramer (výrobce Ramet Kunovice)
-
Převážně mobilní „bradavice“ – radarová anténa je umístěna ve výřezu přední masky vozidla, v menší míře stacionární radary umístěné v kovových skříních podél silnic
-
mikrovlnné pásmo Ka, na frekvencích 34.0 (Policie ČR) a 34.3GHz (městské policie),
-
velmi úzký vysílaný paprsek – úhel 5°,
-
nízký vysílací výkon ztěžující odhalení,
-
dosah radaru max.60m, obvykle se měří do 35 m,
-
blesk nebo infrablesk pro měření v noci
-
nejrozšířenější měřící technologie v ČR, v provozu cca 300 ks
-
odhalení radaru detektorem – 110-60 m po směru, 450-150m v protisměru.
Laserové radary
Měření rychlosti spočívá ve vysílání a zpětném příjmu paprsku elektromagnetických vln o vlnových délkách v oblasti blízké spektru infračerveného záření.
True Cam, LTI, ProLaser III
-
frekvence 125Hz
-
rozsah měření rychlosti 0-320Km/h
-
přesnost +/- 2km/h
-
dosah radaru max. 1000m
-
dosah záznamového zařízení je 50 – 200m
-
infračervené přisvícení pro měření v noci
-
neměří kontinuálně, signál je vysílán po velmi krátkou dobu a téměř nedochází k rozptylu paprsku po odrazu, je proto velmi obtížné odhalit měření s předstihem
-
zařízení je mobilní
Úsekové měření
Pasivní forma měření rychlosti – kamera zaznamenávající vjezd a výjezd vozidla z měřeného úseku. Průměrná rychlost je vypočítána na základě doby průjezdu měřeným úsekem a známé vzdálenosti mezi bodem vjezdu a výjezdu.
UnicamVelocity, UnicamSpeed
-
V provozu převážně na území hl.m. Prahy
-
Zařízení je neřenosné
-
Zařízení nevysílá téměř žádné paprsky – odhalí jej pouze detektory, které dokážou zaznamenat záření z infra přisvícení pro noční vidění, které se automaticky zapíná při snížené viditelnosti
-
Přítomnost lze zjistit pomocí detektoru s modulem GPS a databází těchto úsekových měření
Pasivní měření rychlosti během jízdy
Pro měření se používá cejchovaný tachometr a kamera umístěné v policejním voze. Nejsou vysílány žádné paprsky, pouze se porovnává rychlost jízdy policejního auta a měřeného auta (zda se vzdaluje, přibližuje).
Systém PolCam
-
nejsou vysílány žádné paprsky – nelze odhalit pomocí detektoru
-
Velmi kvalitní optika kamery, která je schopna přečíst SPZ i na velkou vzdálenost
-
Nové generace přístrojů Ramer jsou schopné měřit i tímto způsobem.
Stacionární měření
Radar je tvořen kamerou umístěnou nad silnicí a třemi tlakovými senzory zabudovanými v drážce pod povrchem vozovky ve vzdálenosti 1 m od sebe. Rychlost se vypočítá po projetí vozidla přes tlakové body, je- li rychlost vyšší než povolená, je kamerou zaznamenána SPZ vozidla, tvář řidiče, rychlost, datum a čas přestupku.
TraffiStar, TraffiPax
-
Používá výhradně městská policie
-
Zařízení je nepřenosné
-
Nejsou vysílány žádné paprsky – nelze odhalit pomocí detektoru
-
Přítomnost lze zjistit pomocí detektoru s modulem GPS a databází těchto stacionárních měření.